Werkt flexibel ov wel voor de reiziger?

Reizigersvereniging Rover wil een beter beeld krijgen van hoe flexvervoer in de praktijk wordt ervaren. Met een enquête vraagt de organisatie inwoners en ov-gebruikers naar hun ervaringen, verwachtingen en voorwaarden om gebruik te maken van flexibel openbaar vervoer.

Flexvervoer – zoals busjes op reservering, shuttles die alleen rijden bij voldoende vraag en ritten met flexibele routes – wordt door overheden en vervoerders gezien als kans om dunbevolkte gebieden toch bereikbaar te houden. Het concept moet reizigers meer vrijheid bieden en het ov betaalbaar en relevant houden, vooral buiten de steden. Of dat in de praktijk ook echt lukt, is volgens Rover nog niet duidelijk.

Kansen en nadelen

De belangenvereniging ziet naast kansen ook mogelijke nadelen. Waar vaste haltes en dienstregelingen voorspelbaarheid geven, vragen systemen op afroep meer planning en digitale vaardigheden. Dat kan, vooral in kleinere kernen en onder minder mobiele groepen, tot drempels leiden. Rover wil daarom weten: wanneer werkt flexvervoer als verbetering, en wanneer juist niet?

Met de enquête hoopt Rover input op te halen die bruikbaar is voor vervoerders, provincies en beleidsmakers. De resultaten moeten inzicht geven in wat reizigers willen en welke randvoorwaarden nodig zijn om flexibel ov een volwaardig alternatief te maken in plaats van een noodoplossing.

De vragenlijst staat open voor inwoners en ov-gebruikers die ervaring hebben met flexvervoer of willen aangeven onder welke voorwaarden zij het zouden gebruiken. Volgens Rover is elke inzending waardevol: “Als we willen dat het ov zich goed blijft ontwikkelen, moeten de wensen van reizigers het vertrekpunt zijn.”
Reizigers kunnen de enquête vanaf nu online invullen.

Klik hier