Internetcriminaliteit bestaat er in vele vormen. En er komen steeds nieuwe vormen bij. Criminelen zoeken en vinden steeds weer nieuwe manieren om nietsontziend hun slachtoffers geld afhandig te maken. Op deze pagina vindt u informatie over de meest voorkomende vormen van internetcriminaliteit.
Wees voorbereid en laat u niet bedotten. Samen maken we het criminelen niet te gemakkelijk!
Doe aangifte
Bent u toch slachtoffer geworden van internetcriminaliteit? Doe dan aangifte bij de politie. Informeer ook zo snel mogelijk uw bank over de wat u is overkomen. Bij snel reageren kan uw bank in sommige gevallen het geld dat u heeft overgemaakt (deels) terughalen.

Meekijken bij pinnen
Meest voorkomend is wel het ‘meekijken bij pinnen’. U staat in de supermarkt om uw boodschappen te pinnen, u maakt misschien nog een praatje met de kassamedewerker of bedenkt alvast hoe u de boodschappen in hemelsnaam weer thuis moet krijgen. Kortom u bent een beetje afgeleid.

Hulpvraagfraude
‘Hulpvraagfraude’ gebeurt vaak via WhatsApp. Een oplichter doet zich voor als bekende. Bijvoorbeeld een (klein)kind, maar ook vaak als vriend of vriendin. Hij of zij geeft aan een nieuw telefoonnummer te hebben en in grote nood te verkeren: er is per direct geld nodig.

Phishing
Phishing (letterlijk hengelen) gebeurt meestal via nepmailtjes, maar soms ook via een sms. Er wordt u gevraagd om te klikken op een link om in te loggen. Deze link zou volgens de verzender leiden naar de website van uw bank of een pakketbezorger.

Spoofing
Spoofing betekent letterlijk ‘nabootsen’. De oplichter neemt hierbij de identiteit aan van de bank. Hij of zij manipuleert het telefoonnummer van de bank, waardoor daadwerkelijk lijkt of u door hen wordt gebeld.