3 november 2022
4 november is de dag van de cliëntondersteuner. Deze dag wordt er extra aandacht besteed aan deze belangrijke taak die veelal door vrijwilligers wordt uitgevoerd: mensen met een zorgvraag bijstaan bij hun zoektocht naar hulp en ondersteuning.
De vrijwillige en onafhankelijke cliëntondersteuners van de KBO in Noord-Holland kennen het klappen van de zweep als geen ander. Met grote regelmaat staan zij senioren bij en helpen zij met o.a. een Wmo aanvraag.
Onze kracht: kennis, levenservaring, tijd en vooral onafhankelijk!
Hier leest u het waargebeurde verhaal van mevrouw Jansen, 83 jaar. Mevrouw Jansen woont alleen in een jaren 30 huis.
Mevrouw Jansen vroeg mondeling hulp aan bij het Wmo kantoor in haar gemeente. De redenen: ouderdom, gebreken en een te verwachtte operatie, waarbij zij verplicht rust moest houden. In het korte gesprek aan de balie werd gezegd: “u bent voor uzelf verantwoordelijk en de operatie is te voorzien. U moet dus eerst zelf oplossingen zoeken. Wij adviseren u via: www.wittewerkster.nl een huishoudelijke hulp te zoeken”.
Haar hulpvraag werd bij de Wmo balie dus direct mondeling afgewezen.
Daarop belde mevrouw Jansen een onafhankelijke Cliëntondersteuner van KBO-NH, Agaath Vermast en vroeg om raad. Agaath is bij mevrouw Jansen langs gegaan. Zij heeft met haar een voorbereidend gesprek gevoerd en een persoonlijk plan gemaakt. Vervolgens heeft Agaath namens mevrouw Jansen een keukentafel gesprek aangevraagd.
De afspraak volgde snel. De Wmo adviseur van de gemeente vertelde, staande in de woonkamer van mevrouw Jansen: “mevrouw ik kan het kort houden uw hulpvraag was te voorzien en dan heeft u geen recht op een maatwerk voorziening”.
Gelukkig was Agaath Vermast als clientondersteuner ook aanwezig. Zij vroeg aan de adviseur om haar uitspraak op papier te zetten zodat zij samen met de cliënt bezwaar kon aantekenen.
De Wmo adviseur deed haar jas uit, ging zitten, de tas ging open en plots werd de aanvraag toch in behandeling genomen. Het resultaat kwam snel: hulp in de huishouding en inmiddels is de beschikking zelfs verlengd.
Reactie van mevrouw Jansen |
Onafhankelijke Cliëntondersteuner
De Onafhankelijke Cliëntondersteuner kan hét verschil maken bij een hulpvraag bij de Wmo. Als vrijwilliger kunt u zo een belangrijke bijdrage leveren als belangenbehartiger met een direct resultaat.
Wordt ook Cliëntondersteuner en meldt u aan voor de opleiding van KBO-NH. De basisopleiding Ouderenadvisering start in januari 2023. Stuur een e-mail voor meer informatie aan info@kbonoordholland.nl