Er is geen gebruiker ingelogd

Direct naar:
‘Wendy’ helpt ouderen tijdens de coronacrisis

‘Wendy’ helpt ouderen tijdens de coronacrisis

29-5 Contact met ‘Digital human'

Zorgorganisatie Omring heeft een nieuw middel gevonden om onzekerheid en isolatie van ouderen tegen te gaan. De ‘digital human’ Wendy gaat gesprekken voeren met cliënten. Dat meldt NH Nieuws op haar website.

Wendy is ontwikkeld door Omring en Deloitte. Het is een digitaal persoon die wordt aangedreven door kunstmatige intelligentie. Dit gaat zelfs nog verder dan de al bekende chatrobot. Wendy leert van elk gesprek. Zij begrijpt de context van gesprekken en heeft menselijke gezichtsuitdrukkingen, aldus NH Nieuws.

Voorlopig wordt Wendy ingezet als proef. Omring woordvoerder Job Leeuwerke verteld op NH Nieuws: "Nu kan Wendy vooral informatie geven en vragen behandelen over corona. We hebben haar wel wat mensenlijke trekjes gegeven. Ze vraagt bijvoorbeeld: "Hoe gaat het?" Of zegt: "Wat ben je knap!" In de toekomst kan zij bijvoorbeeld de eerste intake afnemen, of (medische) vragen doorzetten naar de juiste medewerker.”

Voorlopig is Wendy alleen te vinden op de website van Omring. Voor een vraag hoeft men nu niet de hele website af te zoeken voor het antwoord. Men kan simpelweg de vraag aan Wendy stellen.
Daarnaast is Wendy altijd bereikbaar. Wanneer men online geen antwoord op de vraag kan vinden, hoeft men niet te wachten tot de klantenservice bereikbar is.

De hoop is dat Wendy straks breder ingezet kan gaan worden. Leeuwerke: "Nu veel ouderen thuis zitten en dagelijks contact moeten missen, kan een 'digital human' een deel van die gemiste menselijke interactie vervangen."

De proef met Wendy duurt voorlopig tot 15 juni.

 

Bron: NH Nieuws

terug naar overzicht