Er is geen gebruiker ingelogd

Direct naar:
Campagne over mentale gezondheid tijdens de coronacrisis van start

Campagne over mentale gezondheid tijdens de coronacrisis van start

04-5 Verminder stress door corona

Onlangs is de overheidscampagne gericht op mentale klachten tijdens de coronacrisis van start gegaan. Met de boodschap: 'Somber of gespannen door het coronavirus? Praat erover' wordt aandacht gevraagd voor de psychische gevolgen van de corona-uitbraak.

Op de radio en op sociale media worden praktische tips gegeven en worden mensen opgeroepen om erover te praten of hulp te zoeken als dat nodig is. Staatssecretaris Paul Blokhuis (VWS) wil met de campagne eraan bijdragen dat mensen deze periode mentaal zo goed mogelijk doorkomen.

Tips als u zich somber of gespannen voelt door het coronavirus
Het is begrijpelijk als u zich somber, gespannen of misschien zelfs angstig voelt door het coronavirus. Dat kan als u alleen bent, maar ook als u samen met andere mensen woont.

  • Het helpt om af en toe een pauze te nemen. Van uw werk, van de drukte thuis of van het tv-kijken. Ook helpt het om de berichtgeving over het coronavirus even niet te volgen.
  • Een gezonde leefstijl helpt om mentaal fit te blijven. Eet gezond en zorg voor voldoende slaap en beweging.
  • Structuur in uw dag helpt ook. Bijvoorbeeld elke dag op dezelfde tijd opstaan. En maak een planning voor uw (thuiswerk)dag en neem geregeld een korte pauze.
  • Gebruik liever geen alcohol of drugs om met uw emoties om te gaan.
  • U kunt uw zorgen en ongerustheid verminderen door minder vaak te kijken of luisteren naar berichtgeving in de (sociale) media.
  • Ga af op de feiten. Zoek betrouwbare informatiebronnen, zoals de websites van de Rijksoverheid, de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) of het RIVM. Verzamel informatie waarmee u kunt bepalen hoeveel risico u echt loopt, zodat u redelijke voorzorgsmaatregelen kunt treffen.
  • Praat over uw emoties. Krop ze niet op. Praten met mensen die u vertrouwt kan helpen. Hou contact met vrienden, familie en collega’s via e-mail en telefoon.
  • Als u er met uw omgeving niet uitkomt, zoek dan contact met een getrainde vrijwilliger of professionele hulpverlener.
  • Ook kunt u bij aanhoudende klachten terecht bij uw huisarts. De huisarts kan u snel de juiste soort hulp bieden en doorverwijzen naar andere hulpverleners zoals een psycholoog of een therapeut.


Hulplijnen voor als u zich somber of gespannen voelt
U kunt bellen of chatten met de volgende hulplijnen als u over iets wilt praten, iets wilt vragen of iemand zoekt die naar u luistert:

De Luisterlijn: 0900-0767 (ook chat of email)
Voor wie behoefte heeft aan een luisterend oor.
7 dagen per week, 24 uur per dag

Mind-Korrelatie: 0900-1450 of 06-13863803 (what’s app). Ook via chat en mail.
Voor hulp bij psychische of mentale problemen.
Op werkdagen van 09.00:00 tot 22:00

ADF Stichting: 0343-753 009 Hulplijn voor mensen met angst-, dwang- en fobieklachten. Maandag t/m zondag van 9:00 – 13.30 uur.

Het Rode Kruis: 070-4455888
Hulplijn voor mensen die in quarantaine of thuisisolatie zitten.
Maandag t/m zondag van 9:00 – 21:00 uur.

113 zelfmoordpreventie: 0900-0113
Voor wie denkt aan zelfmoord of met iemand te maken heeft die daaraan denkt.
7 dagen per week, 24 uur per dag.

KBO-PCOB: 030-3 400 600
Voor ouderen, ook met een migratie-achtergrond, voor informatie of een luisterend oor.
Maandag t/m vrijdag, van 9.00 tot 17.00 uur.

Zelfhulp als u zich somber of gespannen voelt
Veel ggz-instellingen bieden op hun websites zelfhulpprogramma’s aan. Mogelijkheden voor e-health:


Meer tips voor hulp als u zich somber of gespannen voelt

 

bron: Rijksoverheid.nl

terug naar overzicht