Cliëntondersteuners en Ouderenadviseurs zijn getrainde vrijwilligers die mensen hulp en ondersteuning bieden bij vragen op het gebied van zorg, welzijn, veiligheid, financiën en vervoer.

Mede dankzij ouderenadviseurs kunnen senioren langer zelfstandig thuis blijven wonen en de regie in eigen handen houden. Ouderenadviseurs hebben een speciale training gevolgd en krijgen regelmatig bijscholing. Zij werken op vrijwillige basis en zijn niet in dienst van de gemeente of een welzijnsorganisatie. Zij bieden zelfstandig, onafhankelijk én gratis advies aan alle senioren.

De hulp van de ouderenadviseur is laagdrempelig; door het vrijwillige karakter kan vaak meer tijd en aandacht aan iemand besteed worden dan beroepskrachten dat kunnen.

Wat doet de KBO cliëntondersteuner/​ouderenadviseur?

De onafhankelijke cliënt­onder­steuner/​ouderen­adviseur helpt senioren op gebied van wonen, welzijn, zorg en financiën, waardoor zij langer zelfstandig kunnen blijven wonen.

Samen met de cliënt zoekt de cliëntondersteuner/​ouderenadviseur naar passende oplossingen voor de hulpvraag. De oplossingen moeten altijd aansluiten bij de eigen wensen en behoeften van de cliënt. Een belangrijk uitgangspunt hierbij is dat de cliënt de eigen regie blijft houden.

Een cliënt­onder­steuner/​ouderen­adviseur kan op een groot aantal terreinen ondersteuning bieden:

  • Het in kaart brengen van de noodzakelijke zorg en ondersteuning
  • Het aanvragen bij van de hulpvraag bij de juiste instantie
  • Het voorbereiden en ondersteunen van een indicering-gesprek (keukentafelgesprek)
  • Het in kaart brengen van de eigen administratie
  • Het voeren van een gesprek voor versterking van eigen kracht en regie
  • Het zoeken naar hulp in de directe omgeving
  • Het zoeken naar algemene voorzieningen
  • Het aanvragen van ontheffing van gemeentelijke belastingen
  • Het aanvragen van zorg- en huurtoeslag in samenwerking met de belastinginvuller.

De cliënt­onder­steuner/​ouderen­adviseur zal de cliënt zo goed mogelijk bijstaan. Hij/zij staat naast de cliënt. De cliënt houdt zelf de regie. De cliëntondersteuner/​ouderenadviseur stelt vragen, luistert en vraagt dóór om de hulpvraag helder te krijgen. Er wordt de tijd genomen voor de gesprekken en er is aandacht voor het sociale netwerk van de cliënt.

De cliënt­onder­steuner/ouderen­adviseur is onafhankelijk en beslist niet mee over de uitkomst bij de aanvraag van een voorziening. Zij zijn er voor u om naast u te staan ter versterking van uzelf.

Onze cliënt­onder­steuner is onafhankelijk en empathisch

De cliënt­onder­steuners/ouderen­adviseurs van KBO Noord-Holland krijgen een gedegen opleiding. Zij worden jaarlijks uitgenodigd voor workshops of informatiebijeenkomsten. De opleiding, workshops en informatiebijeenkomsten worden georganiseerd door KBO Noord-Holland, eventueel in samenwerking met externe organisaties.

Cliënt als uitgangspunt

Gemeenten zijn verplicht om gratis onafhankelijke cliëntondersteuning te bieden aan alle burgers met het belang van de cliënt als uitgangspunt. De cliënt moet het gevoel hebben dat deze persoon daadwerkelijk naast hem staat. Als de cliënt twijfelt aan de objectiviteit, heeft hij recht op een andere ondersteuner.

Contactinformatie

Bent u KBO-lid en wilt u gebruik maken van deze service? Neem dan contact op met uw lokale KBO vereniging.

Nuttige site

Op een site van de rijksoverheid staat nuttige informatie over de Wmo.

De opleiding ouderenadviseur en cliëntondersteuning

Bent u geïnteresseerd geraakt en wilt u zich mogelijk inzetten voor senioren als ouderenadviseur of cliëntondersteuner? Neem contact op met het bureau van KBO Noord-Holland.