Meest voorkomend is wel de babbeltruc aan de deur. Er zijn tal van voorbeelden van criminelen die een manier verzinnen om bij u binnen te komen. En er komen steeds nieuwe scenario’s bij. Inmiddels gaat er geen week voorbij of we lezen over een babbeltruc aan de deur.

De politie waarschuwt regelmatig: “Als wordt aangebeld door iemand die zegt dat ze van de politie of de bank zijn, sluit dan direct de deur als u het niet vertrouwt. Geef nooit waardevolle spullen of bankgegevens af.”

De man in ‘bedrijfskleding’

De ‘pakketbezorger’ of een ‘medewerker’ van Ziggo, Nuon (of willekeurig ander bedrijf) in bedrijfskleding belt bij u aan. Op allerlei manieren proberen criminelen u geld, waardevolle spullen of uw pinpas afhandig te maken. Ze dragen een keurig uniform, en keycord met geplastificeerde ID inclusief het logo van het bedrijf.
Zij vertellen u dat zij een pakketje voor u hebben, dat er nog een rekening openstaat of juist dat u geld terug krijgt. U moet wel eerst even pinnen… en daar gaat het fout. Met een slimme truc wisselen ze uw pinpas om voor een andere van dezelfde bank. Ze hebben stiekem meegekeken toen u de code intoetste en vervolgens is uw rekening leeg.

  • Verwacht u geen pakketje? Wees dan heel alert. Moet u iets betalen voor iets waarvan u niet wist dat het onderweg is? Sluit dan direct uw deur!
  • Bedrijven als Ziggo, KPN, Nuon etc. komen nooit bij u aan de deur om een betalingsachterstand te melden.
  • Bedrijven als Ziggo, KPN, Nuon etc. komen ook nooit zonder afspraak aan de deur om een reparatie uit te voeren.
  • Twijfelt u? Geef dan aan dat u het betreffende bedrijf even gaat bellen. Bel dan niet het telefoonnummer dat u wordt gegeven, maar zoek het zelf op.
  • Als u de persoon even moet laten wachten, laat hem of haar dan buiten staan en sluit de deur.

De nep-politieagent of gemeenteambtenaar

Nep-politie of gemeenteambtenaren komen bij u melden dat er criminelen in de buurt actief zijn. Zij adviseren u uw waardevolle spullen, contant geld, creditcards en pinpassen bij hen in bewaring te geven. Het lijkt ver gezocht, maar deze mensen kunnen zeer overtuigend zijn en menig slachtoffer trapt er in.

  • Blijf altijd alert. Geef NOOIT uw waardevolle spullen mee met vreemden.
  • Wees alert op ‘vertrouwde’ figuren zoals de wijkagent.

De medewerker van de bank

Er komt een medewerker van de bank bij u aan de deur met de mededeling dat u pinpas aan vervanging toe is. Dat is GEEN service van uw bank, maar een regelrechte babbeltruc. Vaak wordt u vooraf gebeld met de mededeling dat er een medewerker aan komt om voor u de vervanging even te regelen. De ‘medewerker’ wil ook wel graag uw pincode…

  • Sluit direct uw deur en neem contact op met uw bank.

Een smoes om binnen te komen

Soms proberen criminelen met een smoesje binnen te komen. Van een ‘glaasje water, want ik voel me niet goed’ tot ‘medewerker van de thuiszorg’, een ‘melding van een gaslek’ of zelfs ‘een prijs in de postcodeloterij’. Criminelen hebben een enorm repertoire aan smoesjes.

  • Laat zonder afspraak niemand binnen.
  • Geen camera’s of een bekende Nederlander met een cheque? Laat dan die ‘postcodeloterij’ aan uw deur voorbijgaan

Kees Verhulst laat zich niet bedotten