Hulpvraagfraude’ gebeurt vaak via WhatsApp. Een oplichter doet zich voor als bekende. Bijvoorbeeld een (klein)kind, maar ook vaak als vriend of vriendin. Hij of zij geeft aan een nieuw telefoonnummer te hebben en in grote nood te verkeren: er is per direct geld nodig. Vervolgens wordt u gevraagd om snel te helpen door geld over te maken of te klikken op een betaalverzoek. 

Nieuw is het gebruik van Artificial Intelligence, ofwel kunstmatige intelligentie (AI). De oplichters passen geavanceerde technieken toe om de stemmen van (klein)kinderen na te bootsen en creëren zo een realistisch gesprek. Ze spelen in op de emoties van het beoogde slachtoffer door noodsituaties zoals medische kosten of juridische problemen voor te wenden. 

Waar moet u op letten?

  • Voorkom dat criminelen u kunnen benaderen: vermeld uw telefoonnummer niet op social media of websites.
  • Vertrouw zo’n bericht niet zomaar. Maak nooit geld over zonder dat u iemand daadwerkelijk hebt gesproken of gebeld. Bellen doet u dan op het oude telefoonnummer. Niet gebeld = geen geld.
  • Neem contact op met andere familieleden om na te vragen of er inderdaad sprake is van een noodgeval.
  • Voor WhatsApp kunt u een tweetraps verificatie instellen. Dat is een extra beveiliging voor uw account. Op www.veiliginternetten.nl leest u hoe u dit kunt doen.
  • Deel nooit overhaast persoonlijke of financiële informatie via de telefoon.
  • Spreek een ‘codewoord’ af. Is er echt sprake van hoge nood, dan moet de beller of Whatsapper het codewoord noemen. Zo weet u dat het klopt.

Kees Hulst laat zich niet bedotten

Internetcriminaliteit: Maak het ze niet te makkelijk